Mission

(uddrag af essayet Budskab, Bullshit & Bundlinje)

 

Hvad er egentlig forskellen på en vision og en mission? Når man læser forskellige virksomheders vision- og mission-statements, kan man godt komme i tvivl. Det er, som om de to begreber har en tendens til at forveksle sig selv med hinanden … blive blandet godt og grundigt sammen.

 

Ordet mission kommer fra latin, missio (genitiv -onis) ’afsendelse’ af mittere ’sende’.

 

Tilbage i 1500-tallet, da europæerne sendte præster til Amerika for at konvertere de indfødte til kristendommen, var det missioner. De udsendte var missionærer, og de havde et vigtigt mål, nemlig at udbrede troen på Jesus Kristus. En eller anden, har haft en vision om at omvende verdens befolkning til kristne, så alle ville tro på Gud (Biblens version vel at mærke) og leve efter de samme dogmer. Lidt vildt, man tænker, at det måtte være en amerikaner, men det var altså europæerne. Præsternes mission-statement kunne meget vel have lydt Rejs ud i verden, til det store Amerika, og overbevis de barbariske rødhuder om at tro på Gud og blive civiliserede kristne.

 

Det er altså noget med at rejse = at komme ud i verden, og noget med at overbevise = at sælge.

 

Set i det lys giver det faktisk god mening for en virksomhed at have et mission-statement. Produktet skal jo ud i verden, selvom det ikke nødvendigvis behøver at være Amerika, det kunne også være Amager, og kunderne skal overbevises om at købe det. BINGO, der har du dit mission–statement. Det er, hvordan du vil få dit produkt ud i verden, og hvordan du vil overbevise folk om, at det er godt for dem, så de får lyst til at købe det.

 

Ikke at forveksle med dengang, Victors onkel døde. Jo, han døde, men det er en helt anden historie. Sagen var den, at produktionen på Zimbabwes største rotationspresse haltede gevaldigt. Victor var taget ud i bushen for at begrave sin onkel. Og som om det ikke var nok, så havde det også regnet tidligere på ugen. Et ordentligt regnskyl, der havde medført strømafbrydelse, som sådan noget åbenbart gjorde. Og med førertrykkerens fravær – for der kunne nemt gå op til 14 dage, før Victor var tilbage – var der masser af folk i landets største trykkeri, men ingen kontrol. Firmaets vigtigste maskine, en stor italiensk Nebiolo Heatset Web-presse, stod så godt som stille. En situation, som ville have fået en hvilken som helst europæisk chef til at se rødt og en japansk til at overveje harakiri. Total krise, vild panik. Det var jeg dog ret ene om at synes. ”Tomorrow is another day, Mr. Dam,” smilede både medarbejdere og ledere med en afklaret indre ro. Et uomtvisteligt naturvidenskabeligt faktum, som man skulle være mere end almindeligt religiøs for ikke at medgive dem, men hvad så med MIN DEADLINE!?! Den var da fløjtende ligeglad med indre ro og strømafbrydelser. Den skulle bare overholdes OVER DEAD BODIES, og der var således implicit taget højde for Victors onkel.

 

At producere trykte publikationer for europæiske kunder i topkvalitet og store oplag i Afrika var virkelig en mission. En mission i betydningen en krævende og vigtig opgave eller en særlig opgave, som udføres af en eller flere personer, især en diplomatisk eller militær opgave, bortset fra at der hverken var diplomati eller militær involveret. Altså en lidt anden definition end vores mission-statement, selvom de overlapper. Vores mission-statement er også krævende og vigtig, men det er en ongoing aktivitet, ikke bare en enkeltstående specialopgave.

 

Først er der en vision, det overordnede scenarie, den store tanke. Så bliver vi konkrete og formulerer, hvordan vi rent praktisk vil gøre det.

 

I korte træk: Visionen fortæller, HVAD vi ønsker os af fremtiden, og missionen fortæller os, HVORDAN vi vil opnå det.

 

Hvis visionen er meget vidtløftig, og det kan sådan nogle godt have en tendens til, bliver missionen det også. Man kan derfor forvente, at det ikke altid bare er business as usual, men godt kan være endog meget svært og krævende.

Uddrag af "Budskab, Bullshit & Bundlinje":

 

Jeg måtte vige pladsen til fordel for en lokal tekstforfatter, der diskede op med perler som:

 

"INGEN opgave er for stor, INGEN for lille!"

 

"Det er ingen hemmelighed, at vi lever af tilfredse kunder."

 

Jeg havde mødt min bullshit'ens overmand. For hvor stor en overraskelse er det lige, at en virksomhed lever af tilfredse kunder? Hmm... OG hvilken virksomhed spænder så bredt, at den seriøst kan påberåbe sig at INGEN opgave er for stor og INGEN for lille?

 

Har du brug for inspiration til at formulere jeres budskab, mission- eller vision-statement, så læs mit essay "Budskab, Bullshit & Bundlinje", der er mit bidrag til en visionær tilgang til kommunikation.

 

TEL (+45) 26 714 715

EMAIL

Rønnevej 9

DK 2680 Solrød Strand